lørdag 19. mars 2016

Sydney del 1

4 November var det avreise. Vi sto opp tidlig om morgenen og tok t-banen ned til Southeren Cross, der toget til Sydney gikk ifra. Turen tok ca. 12 timer og ble en time forsinket da det var politiaksjon på toget. Vi så eller hørte ingen ting, men alle dører ble stengt så litt guffent var det. Rundt kl. 22 var vi endelig framme i Sydney. Det var tungt å bære all bagasjen fram til Tokyo Hotel (som vi hadde bestilt på forhånd), men omsider kom vi fram og kunne legge oss.

Første dag i Sydney ble innholdsrik. Vi startet med å gå inn til sentrum og Circular Key. Deretter tok vi en guidet omvisning rundt på operahuset. Dette er virkelig å anbefale. De har til informasjon tilsvarende turer på operaen i Oslo. Omvisningen falt i smak, så vi bestemte oss for å kjøpe billetter til en konsert samme kveld. Valget falt på Audra MCDonald og hennes forestilling «Sings  Broadway», som gikk i operaens konsertsal.

Etter omvisningen gikk vi en tur i den botanisk hagen som ligger like ved operahuset. Her hadde vi også en sen lunsj i parkens kafé. Videre planer ble satt litt på vent da det plutselig kom en massiv skur. Men det var koselig å sitte inne med en kaffe, mens vi så hvordan folk løp for livet mot kafeen. Da det hadde klarnet opp gikk vi tilbake til hostelet for å skifte til kveldens begivenheter. Vi hadde jo fremdeles fin-klærne vi hadde kjøpt i Melbourne, så valget falt på disse. Det var mange rare blikk da vi kom ut i fellesområdet på hostelet med dress og fin kjole. Dette var tydeligvis ikke vanlig bekledning i backpakker-miljøet. Vi startet kvelden med en bedre tapas-middag i Darling Harbour. Deretter spaserte vi over til operahuset for å nyte forestillingen vi hadde kjøpt billetter til. Konserten var veldig bra og fornøyde kunne vi sette kursen mot hostelet i 12 tiden.

7. november var det tid for mer sightseeing. Vi startet igjen med å gå opp til Circular Key. Deretter kom vi oss opp på veien som går over Harbour bridge. Broen er ikonisk og inngår ofte i bilder fra Sydney. Den er 1,1 km lang så vi brukte litt tid på å komme oss over. På andre siden tok vi en liten hvil før vi besøkte Luna Park. Dette er en fornøyelsespark (mest for barn) som ligger nede ved vannet. Vi gikk videre langs vannkanten under broen før vi igjen gikk over til siden vi bodde på. Tilbake ved Circular Key gikk over området Barangaroo Reserve til Darling Harbour. På veien ble vi igjen stoppet av en kraftig regnskur. Sulten begynte å melde seg nå og gode råd vare dyre. Vi kom oss etter hvert inn på en bar og fikk bestilt noen Pub-retter. En øl hjalp også på humøret. På veien mot hotellet tok vi også en tur innom en sjokolade-kafé og koste oss med kakao, te og sjokolade.

Dagen 8.nov startet med kakkelakker i sekken til André. Vi hadde hatet Tokyo Village Hostel fra vi flyttet inn. Det var møkkete, brannfarlig og mangel på dusjer og toaletter. Men nå var grensa nådd. Selv om vi hadde en natt igjen, flyttet til vi ut på sekundet. Valget falt på IBIS hotell nærmere sentrum. Da vi var på plass der, kunne vi endelig senke skuldrene igjen. Vår videre plan var å dra videre til Bali (Indonesia) påfølgende dag. Men vulkanutbrudd på øya gjorde dette vanskelig. Vi fikk dermed Virgin Australia til å ombooke vår billett til Phuket i Thailand, uten ekstra kostnad!. Selskapet virket fornøyd og vi fikk ingen ekstra kostander med ombookingen. Dette medførte dog noen flere dager i Sydney. Det gjorde ikke oss noe da vi trivdes godt i byen. Da beslutningen var tatt unnet vi oss «Hotell- dagen». Dvs. Vi slappet av og koste oss på rommet ut dagen.