søndag 20. mars 2016

Patong (Puket)

Etter Australia var planen å reise til Bali, av den enkle grunn at vi fikk billige billetter (1 500 NOK for 6 timer må kunne sies å være billig!) Men når det begynte å nærme seg avreise bestemte den ene vulkanen på Bali seg for å tøyse litt. Derfor ble det full stopp i flytrafikken. «Det ordner seg nok» tenkte vi, det var jo fremdeles 4-5 dager til vi skulle reise. Vel, dagen før avreise var det fremdeles ingen fly som reiste fra Australia til Bali. Vi oppdaget at Virgin Airlines hadde et tilbud til de som ble berørt av vulkanutbruddet hvor du kunne endre flybilletten din til noen utvalgte destinasjoner uten ekstra kostnad (hverken endringsgebyr eller mellomlegg!) Vi gikk gjennom listen og oppdaget at det var en til destinasjon i Asia som var tatt med; Phuket, Thailand. Dette var mer i området som vi skulle til etter Bali, og vi hadde heldigvis ikke booket fly videre fra Bali eller opphold på Bali (nokså ulikt Marie i utgangspunktet, men du får et nokså avslappa forhold til slikt etter å ha reist så lenge :P), så hvorfor ikke Thailand istedenfor? Da ville vi attpåtil komme mye lengre den nette sum av 1500kr! Marie ringte inn til Virgin og fikk det fikset. Neste ledige fly var ikke før 4 dager senere enn planlagt reisedato (13. november, iseden for 9.), men når du er «stuck» i Sydney kan en ikke klage! Og det viste seg at vi tok det riktige valget, for selv 4 dager etter vi egentlig skulle ha reist til Bali var flyavgangene fremdeles ikke tilbake til normalen, og få/ingen fly gikk til Bali. Men telefonsamtalen viste seg å bli relativt dyr, AU $100, da dette tydeligvis var «interstate» og det tok evigheter å komme gjennom. Til dette sa bare Andre «se på det som endringsgebyr!». Det var uansett fremdeles billig!

Det ble en relativt lang reise da vi først måtte fly over til Perth (bare denne reisen var ca 5 timer) for så å fly til Phuket. Men selvsagt, pga. ombygning på flyplassen i Perth, fikk ikke flyet vårt fylt på tanken, og måtte derfor gjøre en stopp til før vi forlot Australia, i Port Hedland Dermed var det ytterligere 7 timer på fly før vi var fremme i Phuket.

Vel fremme i Phuket tok vi taxi ned til Patong, og sjekket inn på The Crystal Beach Hotel. Etter flere måneder på stort sett hosteller var det nokså deilig å kunne sjekke inn på hotel, og en forholdsvis fint et også! Og enda mer digg når det ikke koster skjorta heller! Basseng på taket var det også, og kun få minutter ned til Patong beach. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å bli her i 3 netter, men vi kjente at vi trang hvile! Det er faktisk veldig travelt å være på reisefot! Spesielt når du forflytter deg såpass mye vi har gjort. Derfor endte vi opp med å utvide oppholdet først med 3 ekstra netter, for så å utvide med 2 til! Totalt 8 netter, fra 13. -21 nov.

På disse dagene vi var her gjorde vi minimalt! Vi tok oss rett og slett en god gammaldags charterferie, og gud så godt det var! Vi sov lengre på morgenen (vi har hatt MYE tidlige morgener på turen), gikk ut å spise frokost, gikk så enten på stranden og la oss, eller oppe på bassenget. På kvelden gikk vi ut å spiste middag. Thaimat er utrolig godt og billig. Været var stort sett fint (og veldig, veldig varmt) men det kom innimellom en regnbyge på ettermiddagen (likevel grisevarmt). André fikk også tatt seg en etterlengtet massasje (og det ble mer enn 1), men han var litt sjokkert etter første møte.  Han kom tilbake med store øyne etter første tur på massasje og sa til Marie «Hun kløyp meg i rompa!» Marie fikk seg en god latter! Han hadde i utgangspunktet sett seg ut en salong som så ok ut, men den viste seg å være stengt når han gikk der. Da kom de på nabosjappa og fikk lokket han inn, og Andre har jo aldri hjerte til å si nei, så han ble med inn. Men når han fikk et klyp i rompa i trappen på vei opp til massasjerommet ante han ugler i mosen og fikk sagt klart ifra om at dette skulle bare være en massasje! Heldigvis var det bare det han fikk, men han sa at massasjen var ikke all verdens, og han mistenkte at hun var flinkere på andre ting enn akkurat massasje…Neste gang André skulle ha massasje fikk Marie beskjed om at her var det bare å være med! Vi fikk forbi den sjappa han hadde vært på første gangen, og han kunne vel ikke ha havnet på et mer shabby sted, haha! Der satt alle damene stivpynta utforbi salongen for å lokke inn menn. Denne gangen gikk vi heller på en av de salongene som så litt mer fresh ut, hvor de ansatte hadde «uniform» og ikke flotte kjoler og mye smink! Mens André tok massasje fikk Marie ordnet negler på både hender og tær!

Cashew chicken, vår nye favorittrett!
Uansett hvor vi er klarer André alltid å finne en irsk bar og Guinness...

Mexicansk aften!
Regnvær....
Leker oss mens vi venter på at regnet skal gi seg