søndag 20. mars 2016

Singapore del 1

21. november landet vi i Singapore. Vi hadde booket overnatting på Nostalgia Hotel, litt utenfor sentrumskjernen (i gåavstand). Det var et lite og intimt rom, men pent og rent! Vi gjorde ikke så mye første dagen utenom å gå litt rundt i nabolaget, planlegge de neste dagene og spise middag. Dagen etter (22. nov) hadde vi planer om å få unnagjort litt sightseeing. Ettersom det hadde blitt litt mye egg til frokost (hvis du ikke vil ha Thaimat, er det dette du får i Thailand!) hadde Marie googlet seg frem til at det var en smoothie plass som solgte Acai og Acai bowl (nam!). For dere som har følgt oss på bloggen en stund, har sikkert lest om vår opplevelse med Acai i Rio. Det smaker himmelsk og vi er hektet! (første innkjøp når vi kommer hjem til Oslo er ny smoothiemaskin!) Og er relativt sundt! (det meste slår vel egg og bacon uansett). Vi liker det så godt, at vi er villige til å gå langt for å få det! Vi endte opp med å gå rundt 3 km, kun for å komme frem til denne plassen som solgte det. Vi prøvde også Acai bowl i Sydney (Acai bowl er en bolle med Acai toppet med müsli og evnt. Frukt og bær) men de hadde ikke helt riktig konsistens (den var for flytende, den skal være litt fast) men her på Acai Project visste de hva de drev med! Vi endte opp med en Acai bowl hver, samt en Acai smoothie. Det var ubeskrivelig deilig å spise noe annet enn egg og bacon til frokost! Og Acai er bare så godt!

Med godt påfyll i magen fortsatte vi ferden mot sentrum. I leting etter Acaien hadde vi havnet i handlegaten, Orchard Road. Her var det også blitt pyntet noe veldig til jul! Det føles veldig rart, og veldig feil, men så mye julepynt når det er 35 grader ute! Men fint var det.

Vi fortsatte ned gaten og fant også ut at det var en plass, ikke så langt fra denne gaten hvor de solgte Mochi, noe Andre hadde veldig lyst på! Dette er en japansk form for is, hvor en klump is er dekket av en type deig. Vi smakte dette for første gang på Hawaii, og André hadde veldig lyst å prøve det igjen. Han fikk viljen sin! Og han mente på at det smakte akkurat slik som han husket! Marie syntes at den deigen var litt kvalmende, men selve isen var god. Vi fortsatte ned gaten, og kom til slutt frem til downtown sentrum. På veien inn til byen fra flyplassen så vi at de hadde et sånt stort parisjul (Singapore Flyer) som de har i London, og vi hadde bestemt oss for at vi ville ta denne for å få utsikt over byen.

Etterpå vandret vi langs elvekanten. Det er mange fine og spesielle bygg i Singapore sentrum. Spesielt hotellet Marina Bay Sands er veldig kjent. Det er vel nesten symbolet på Singapore. Det som gjør hotellet spesielt er at 3 skyskrapere har en «båt» som går over toppene deres, hvor det befinner seg takterrasse og basseng med fantastisk utsikt. Litt vanskelig å forklare godt, men se på bildene nedenfor. På kvelden gikk vi på kino på et av kjøpesentrene og André fikk endelig sett den nyeste James Bond filmen, Skyfall (med kinesisk subtitles).