lørdag 26. mars 2016

Hanoi - del 2

Planen for siste hele dag i Hanoi (27. nov) var å gå til to vann noe lengre nord i byen. Det ene vannet er en del mindre enn det andre (Truc Bach Lake), mens det andre er en god del større! (West Lake). Vi hadde planer om å gå rundt begge vannene, til tross for at resepsjonisten mente at det var ALT for langt! Det var da i hvert fall 8 km rundt mente hun. Vi tenkte, 8 km? Det går helt fint! Vel fremme gikk vi først rundt del lille vannet, før vi kom opp til det store. Også her var det et tempel (Tran Quoc Pagoda) som vi gikk og tok en kikk på.

Vi innså nå at resepsjonisten bommet litt når hun sa 8km, det må MINST ha vært 3-gangen rundt. Vi måtte innse nederlaget, at det rett og slett ville bli for langt, så vi gikk på kafe for litt te og mat. Vi bestemte oss da for å gå et stykke rundt og heller snu etter en stund. Og det gjorde vi!

Vi satt oss ned og slappet av en god stund

Senere på kvelden gikk vi tilbake til samme restaurant som dagen før. Vi tenkte å gi den en ny sjanse hvor vi skulle bestille utelukkende vietnamesisk mat. Det ble en hit! Veldig god mat! Til vår store overraskelse, hadde de denne dagen stengt av flere av gatene i gamlebyen (utrolig deilig å gå der uten de massive trafikkmengdene). Vi tok en runde langs det uendelig lange markedet. Det resulterte i at Marie fikk seg ny «DW» klokke, da hun savnet så å gå med klokke, samt nye «Converse» sko, da hun hadde måtte kaste de forrige ettersom vi var utrolig slitt. Fornøyde og glade gikk vi tilbake til hotellet.

Marie fikk også kjøpt seg en stor pose med knapper fra gaten
Hanoi by night!
Siste dag i Hanoi skulle vi ta nattoget ned til Hue. Det gikk ikke før 20.10, og vi hadde derfor noen timer å fordrive. Vi tok en rolig dag hvor vi gikk litt tur, satt litt på kafé etc. før vi satt oss på toget. Vi hadde bestilt kupe med myke senger og AC. Det gjorde turen noe mer behagelig, spesielt ettersom den varte i 14 timer, men vi var likevel litt stive etter natten når vi kom frem til Hue!