lørdag 7. november 2015

Inca Trail - dag 4

Siste dag ble vi vekket kl 03.00, gjett om vi var trøtte! Det ble tidlig morgen til tross for at checkpointen kun var ca 5-10 min unna campen, og ikke åpnet før 05.30. Årsaken til at vi måtte så tidlig opp var at porterene måtte pakke sammen alle tingene våre og komme seg av gårde slik at de rakk toget tilbake. Derfor, etter frokost, gikk vi ned til checkpoint og stilte oss i kø. Etter ca 1,5 t venting åpnet de, og vi satte i gang mot «the sun gate». Akkurat idet vi gikk ble det lyst, og det var veldig fint lys fra solen som begyntte å stå opp! Vi brukte i underkant av 2 timer på denne turen opp til the sun gate. Rett før vi kom helt til toppen måtte vi opp de beryktede «the monkey steps», noen trapper som er så bratte at du helst bør klatre på alle 4 opp. Men når vi kom frem til trappene så viste dette seg å være kun 50 trinn og tok under ett min å komme seg opp. Pice of cake, med andre ord! Og hun fra Galapagos-turen som beskrev disse trappene som «det verste med hele turen»! Langt derifra!

Siste sjekkpoint!
Fantastisk morgen ved soloppgang

Soloppgang
"The monkey steps"

Liten pause før vi er oppe
Så kom øyeblikket, vi var fremmet med the sun gate. Vi hadde på forhånd blitt advart av Ray at det ikke var sikkert det kom til å være klart her, slik at vi kunne se Machu Picchu når solen kom, for det var veldig få dager i året det var helt klart. Vi var selvfølgelig veldig spente. Og der, der kikket Machu Picchu frem i solen! Vi fikk faktisk sett det helt klart (før det kom noen skyer like etter) og vi var veldig førnøyde. Det var vanskelig å rive øynene vekk fra det, og det ble knipset mange bilder på veien ned fra The Sun Gate og ned til selve Machu Picchu.

Utsikt fra the Sun Gate!
Gruppe-selfie fra postkort-spotten
Vel nede måtte vi helt ut for å vise billettene våre, og da var det også mulighet for dopause. Det var ubeskrivelig deilig med et skikkelig do igjen, hvor du kunne sette deg ned, hvor det var papir, hvor du kunne dra ned etter deg og hvor det ikke både sinket og svømte i urin! (og det å kunne vaske hendene med SÅPE er så undervurdert!). Så bar det inn igjen hvor Ray skulle ta oss med på en guidet tur. Planen var at vi skulle møte Andrè her, men han var foreløpig med en annen gruppe, og skulle møte oss etter den guidet turen var over. Det skulle vise seg at det skulle bli vanskeligere enn antatt. Når vi begge var ferdige med turene prøvde i å møtest. På visse tidspunkt kunne jeg se han, eller han meg, men det skulle vise seg å være klin umulig å komme til samme plass. Uansett hvor vi gikk, så kom det vakter og ga oss beskjed om at vi gikk i feil gåretning etc. Etter å ha gått i bokstaveligtalt ti-tusenvis av trapper de siste dagene, fristet det ikke å løpe rundt i trappene her, og jeg var nær å bare gi opp! Men til slutt møttes vi på toppen med fantastisk vakker utsikt over Machu Picchu. Vi fikk knipset noen bilder sammen før vi sakte men sikkert startet turen nedover for å ta bussen til Aguas Caliente, hvor Andre hadde tilbragt natten. Herfra går det tog til Cusco, men vi skulle kun til Ollantaytambo for der ventet bussen på oss.

Nok et gruppebilde på Machu Picchu

Før togturen spiste vi alle sammen lunsj på en av restaurantene i byen (Hot Springs II) før vi gikk i saueflokk til toget. Togturen varte i ca 2 timer, men ettersom vi sov mesteparten av veien gikk det veldig fort! Vel fremme på hotellet var det ubeskrivelig deilig å kunne ta en god og varm dusj! Og ikke minst bare det å føle seg litt rein! I tillegg fikk jeg roomservice (les Andre gikk å kjøpte litt mat til meg mens jeg dusjet), rene luksusen!