torsdag 12. november 2015

Rio de Janeiro - del 2

Fredag 11. september hadde vi bestemt oss for å ta en sykkeltur rundt et vann midt i Rio. Været var ikke all verdens, så vi var litt treige med å komme oss ut. Til slutt kom vi oss ned på Copacabana Beach og fikk leid oss sykler. Utstyrt med kart satt vi i gang med å finne innsjøen, Lagoa Rodrigo de Freitas, og etter litt om og menn kom vi frem. Det var en fin runde rundt med utsikt opp til Christ the Reedemer, Favelas og fine fjell. Runden var ikke så veldig lang, så vi brukte bare litt over en time for å sykle hele runden. Etter til sammen to timer på sykkelen sa vi oss fornøyde, for vi hadde mer vi skulle rekke denne dagen!

Sykler langs Copacabana Beach
Lagoa Rodrigo
Kan skimte Christ the Redemer i det fjerne
Christ de Redemer
Vi hadde også bestemt oss for å gå til Suger Loaf. Dette er en fjelltopp midt i byen som du må ta gondol opp til, og du får utrolig fin utsikt over byen. Vi var blitt anbefalt å gå her for å se solnedgangen, men ettersom alle dagene hadde vært overskyet, hadde vi ikke særlig stort håp om en solnedgang. Utsikt derimot, ville vi likevel ha! Etter en liten taxitur bort, gikk gondolturen
(som blir gjort i en to-gang) veldig fort opp. Utsikten på toppen var helt fantastisk! (U)heldigvis var det ikke så mye folk, til tross for at det var fredag, antageligvis på grunn av det grå været. Men selv om vi ikke fikk noe særlig solnedgang, så var det ikke noe å si på utsikten! Vi ble på toppen en liten stund og fikk med oss at det ble lys i jesus-statuen før vi gikk ned igjen. Det var tross alt middagstid snart! Etter middag fikk Andre lurt Marie inn på en bar, for han hadde sett at der hadde de tysk øl! Bare EN sa han, men en ble til FIRE, før vi endelig kom oss hjem! Men vi fikk i det minste noen gode drinker av en koselig bartender.

Caipirinha
Sist dag (12. sept) i Rio startet med dårlig vær og regn. Vi brukte derfor formiddagen på hostellet, hvor vi både skypet, gjorde research, fikk bestilt billetter videre og blogget litt. Vi vurderte å gå på en guidet tur i en Favela (eller Falaffel-tur som Marie kaller det), men ettersom været ikke var det store og vi var litt trøtte, tok vi bare en rolig dag hvor vi gikk litt rundt i byen og litt på stranden Copacabana. Vi måtte tross alt lade litt opp til dagen etter, da var det nemlig duket for en 24-timers busstur!