torsdag 5. november 2015

Inca Trail - dag 2

Dag to i Inca Trail hadde jeg virkelig gruet meg til. Dette er dagen hvor vi skal klatre opp til Dead Womans Pass (4200 moh), og jeg hadde lest mange historier på nettet om hvor forferdelig denne dagen skulle være. Mange skrev om hvordan de virkelig sleit for å komme seg på toppen og om hvordan folk stod langs stien å gråt fordi det var så vanskelig. Så her var det bare å stålsette seg!

Likevel startet vi med godt mot! Vi ble vekket kl 05.00 av «morning, morning, morning!» Det var Kleezer som kom og lurte på om vi ville ha coca-te. Like etter kom en porter med en balje varmt vann slik at vi fikk vasket oss. Til frokost fikk vi pannekaker fint dekorert med Machu Picchu i karamell. Rundt 06.40 satte vi i gang med hikingen. Det bar oppover og oppover, og oppover! Men det var ikke like bratt oppover som jeg hadde fryktet, og det gikk egentlig fint, enn så lenge, vi skulle tross alt gå slik i 5 timer. Sakte men sikkert gikk vi oppover, det var ingen ruiner i dag, men det var allikevel noen «offisielle» pauser langs veien slik at vi fikk hvilt litt.

Morgen-hike
Porterene durer oppover!
Utsikt!
Et gruppebilde ide porterene stormer forbi
Han her var visst et sjeldent syn!
Pause!

Litt å kose seg med, siste stopp hvor det går an å kjøpe noe
Det var overskyet stort sett hele dagen, noe som var deilig, vi svettet nok som detvar. Jeg prøvde så godt jeg kunne å også nye naturen litt mens vi gikk, så jeg fikk knipset noen bilder underveis. Etter langt om lenge, og lengre enn langt nådde jeg toppen på Dead Womans Pass! Og det var faktisk ikke i nærheten så tungt som jeg hadde forventet at det skulle være. I dette tilfellet viste det seg at det var en fordel å forvente det verste, for jeg var veldig overrasket på toppen «var dette alt?». Digg var det å være på toppen uansett! Vi kom opp dit alle samlet unntatt hun fra Australia, hun lå en del bak oss. Ettersom jeg hadde med meg selfiestanga ble jeg selfie-ansvarlig og fikk sørget for at vi fikk tatt ett par bilder av alle sammen.


Toppen nærmer seg...saaaaakte
Opp, opp, opp, opp!
En lama på veien


Puppen kommer sakte men sikkert nærmere og nærmere!
I made it! Ubeskrivelig deilig å nå toppen! 
Dead Womans Pass, 4215 moh

Gruppeselfie (de som var kommet opp i hvert fall) på toppen!
Videre skulle det være 2 timer ned av fjellet før vi ankom campen for dagen. Klok av skade hadde de utsatt lunsjen denne dagen, slik at den var etter vi hadde kommet over toppen og var ferdig å gå for dagen, og var derfor på samme sted vi skulle overnatte. Nedover gikk i en fei, og siden jeg omtrent var den eneste uten kneskade av ett eller annet slag gikk det veldig fort nedover. Så fort at jeg faktisk klarte å knekke den ene gåstaven min…da ble tempoet satt litt ned og jeg tok følge med Ruben fra Dubai siste rest ned til Camp. Vi var de første som ankom! Klokken var da blitt 12.40 og vi var allerede ferdig med all gåing denne dagen. Vi brukte 6 timer inkl. pauser.

Nedover til campen

Etter litt ankom resten av gruppen (med unntak av hun fra Australia) og vi fikk servert lunsj. Mellom lunsj og middag fikk jeg tid til en kvil. Dagen hadde tatt på, så det var godt å slappe litt av. Rundt kl 17 var det tid for ny Happy hour, også i dag poppkorn, kjeks og kakao. 

Lunsj
Utsikt fra Campsite
Til middag var det nok en gang treretters hvor hovedrett i dag var «breaded chicken» med ris og grønnsaker. Fornøyde med vel overstått dag, la vi oss gode og mette etter middag.

Sliten etter en lang dag!

Fakta dag 2:
Lengde: ca 12 km
Tid: ca 6 timer inkl. pauser
Høyde klatret: ca 1200 m
Campsite: ca 3600 moh


/M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar