fredag 27. november 2015

Auckland

Dag 1
Torsdag 24 september kl. 04:00 kom vi endelig tilbake til New Zealand. Det var da litt over seks år siden vi forlot øyene etter et 6 måneders utvekslingsopphold vårsemesteret 2009. På bussen på vei inn til Auckland hadde vi derfor litt følelsen av å «komme hjem». Flyturen over Stillehavet gikk fra Santiago i Chile og tok rundt 12 timer. André hadde ikke sovet noe særlig på turen og var derfor mild sagt fornøyd da hjulene traff bakken i New Zealand. Manglende søvn skyldtes i hovedsak de utrolige tange setene i flyet til LAN, samt at personen foran konstant hadde setet i liggende stilling. Etter gjentatt mas så ble det til nøds tatt opp under måltidene. Vi tok flyplassbussen inn til sentrum og fikk lagt ifra oss sekkene på Kiwi International Hotel. Et billig hostel/hotell øverst Queen Street (Aucklands Karl Johan). Da det var for tidlig til å sjekke inn (for en høneblund) spaserte vi alene rundt i gatene fram til de første kafeene og butikkene åpnet. Vi tok oss en kaffe på Waterfront Coffee nede ved havnen. Her slo vi i hjel tiden med litt strikking og research. Andre´s mamma, Heidi, skulle være med på rundtur på Nordøya i 10 dager og kom til Auckland på ettermiddagen kl. 16. Vi tenkte derfor det var greit å hvert fall late som vi hadde en plan klar når hun kom. Sannheten var at ruten mer eller mindre ble lagt opp denne morgenen. Senere gikk vi en tur rundt i parken nær universitetsområdet (University of Auckland) og inn på universitetsområdet. Været var kaldt denne dagen og vi tok derfor en kaffepause på Remedy Coffee, en utrolig sjarmerende café i en av sidegatene til Queen street. Klokken dro seg nå mot kl. 14. Vi sjekket raskt inn på rommet, før vi tok bussen ut for møte Heidi (mamma) på flyplassen. Men skiltet klart tok det ikke lang tid før hun dukket opp og ble en del av reisefølget. På plass i sentrum gikk vi litt rundt i byen og tok en middag på Nandos, før det var leggetid. Alle var utslitt og døgnville etter lange reiser.

Gjensynsgleden med NZ var stor! (på flyplassen)
Etter nærmere et døgn på reisefot var det deilig med en frokost som ikke var flymat
Vi er veldig happy for å være tilbake!
André gleder seg til å se mammaen sin!
Natt i Auckland (Skytower)
Dag 2
Fredag 25 september var vi grytidlig oppe. Å legge seg kl. 20:00 medfører tidlig start på dagen derpå. Vi tok med Heidi på Remedy Coffee, som vi hadde forelsket oss i dagen før. Etter en mildt sagt solid frokost, dro vi opp i Sky-Tower. Her fikk vi sett Auckland fra oven. Deretter tok vi en gåtur i sentrum. Vi tok utgangspunkt i en rute i Lonely Planet gjennom byen, som tok oss til alle høydepunktene. Etter hvert begynte sulten å gå løs på iveren og humøret. Marie hadde i forkant foreslått at vi skulle innta lunsjen på Foodtruck Garage (Jepp, restauranten til Foodtruck-mannen på Travel Channel). Konseptet er sunn fast-food mat. Vi spiste lammeburger, burritotallerken og taco med pulled pork. Både mat og drikke var fantastisk godt og det var også overraskende rimelig. Etter lunsjen var inntatt gikk vi ned til havnen og bestilte billetter til øya Waiheke, vi måtte jo utnytte dagen! (for å lese om Waiheke, se neste innlegg)

Utsikt fra Skytower

Nå og da, litt har vi vel endret oss på 6,5 år!