mandag 16. november 2015

Buenos Aires - del 1

Tidlig 17.09 tok vi taxi til flyplassen på den argentinske siden av Iguazu falls. Klokken 08:05 lettet flyet og tre timer senere var vi på plass i Buenos Aires. Etter en taxi-tur opp byens hovedgate (som er verdens bredeste) kom vi fram hostelet: Art-factory som lå sentralt i byen (De har også et hostel i Palermo, som er det «hippe» området i byen). Allerede på dette tidspunktet visste vi at dette var en by vi kom til å like godt! Hostelet var veldrevent og hadde en egen aktivitets-ansvarlig. Vi forstod tidlig at her måtte vi bruke tiden effektivt. Etter å ha lagt bagasjen på rommet, travet vi opp til startpunktet for ettermiddagsturen til «BA Free Tour». Dette selskapet tilbyr guidede turer i Buenos Aires mot tips. Du bestemmer selv hvor mye du betaler, men 6-12 USD pr. pers anses som normalt. Ettermiddagsturen gikk fra National Congress og nedover Av. De Mayo, der vi kikket på alle de ulike stilartene som BA består av. Under Argentina og Buenos Aires storhetstid på slutten av 1800- tallet og starten av 1900 tallet ble byen bygget opp med ulike europeiske stilarter som inspirasjon, bare i større skala enn hva som er vanlig i Europa. Man kan derfor se både italiensk, fransk og spanske stilarter fra ulike tidsepoker i samme gate. Reisefølget hadde gjort lite research i forkant av besøket og ble derfor meget positivt overrasket over byens arkitektur og mangfold.

Møteplassen
Det var mange oppmøtte
Fransk inspirert bygning
Bygning som skulle være en hyllest til "Den guddommelige komedie" av Dante
Ser litt ut som en europeisk gate
Evita

Litt gresk må også til!
Mange flotte bygg, på hvert et hjørne!
Etter turen gikk ut for å spiste med en amerikansk par i området Puerto Madero. Området er kjent for bra, men dyre restauranter. Vi hadde fått en anbefaling fra de ansatte på hostelet om en bra og billig plass, men denne viste seg å være stengt når vi ankom (av enn elle annen merkelig grunn holder mange av restaurantene stengt i det vi vil kalle «middagstid», for her spiser de SENT). Sulten begynte å bli ekstrem og i ren desperasjon endte vi på en overpriset plass som svei godt i lommeboken. Tilbake på hostelet spilte vi kort og drakk pils med våre nye venner.

Puente de la Mujer (Women's bridge)