lørdag 5. desember 2015

Wellington

Torsdag 1. oktober var det dags for en lengre etappe i bil. Vi skulle da kjøre fra Napier til Wellington, ca 300km. Vi hadde dagen før oppdaget at det var en rekke festivaler og begivenheter denne helgen og det var derfor veldig vanskelig å finne overnatting. Foreløpig hadde vi kun klart å booke en natt på Best Western Wellington Motel, og det på et motell et stykke utenfor sentrum. Heldigvis gikk det tog herfra og inn til Wellington sentrum, som bare tok 15-20 min. Vi fikk tatt toget inn, men det viste seg å være en sur dag i Wellington. Byen kalles ikke for «Windy Welly» for ingenting. Vi var innom i-site igjen for å se om de kunne hjelpe oss med overnatting for resten av helgen, men hell her heller. Vi måtte derfor lage en plan B! Det hadde tidligere vært snakk om å ta en tur til Martinborough, et vinområde ca 1,5 time utenfor Wellington sentrum. Vi klarte å få booket en hytte for to dager der, og bestemte oss for å reise ut dit fredags ettermiddag. Resten av dagen gikk vi litt rundt i Wellington sentrum og kikket litt, tok en øl på den irske puben, før kulden tok oss og vi tok toget tilbake til motellet hvor vi bare slappet av resten av dagen.

Windy Welly!
Dagen etter (2.okt) dro vi igjen inn til Wellington sentrum. Heldigvis var været noe bedre denne dagen. Vi startet denne dagen med en gåtur langs kaien. Det blåste friskt, men vinden var varmere enn dagen før. Etter damene fikk dekket kikke-behovet i butikker, hadde vi en bedre lunsj på «the General Practitioner». Absolutt å anbefale.  Etter et avsluttende besøk på strikkebutikk dro vi deretter tilbake til motellet for å hente bilen.

Wellington sentrum
Lunsj!
Marie strikker på strikkebenken
Togstasjonen
Turen gikk så langs Classic NZ Wine Trail til Martinborough. Totalt var distansen på i overkant av 6 mil, men veien var svingete og gikk over en høyde. Selve byen (hvis man kan kalle det det) ligger omkranset av fjell og er veldig idyllisk, der den ligger omkranset av vinranker. Selve hytta vi hadde leid, var akkurat passe stor for tre personer. Etter en rask sighting (som tok 5 min) tok vi en tur innom 4square og kjøpte inn middag, Marie og Heidi disket så opp med pasta til middag på campingplassens kjøkken. Deretter var det kvelden på reisefølget.