søndag 6. desember 2015

Martinborough

Lørdagen (3. okt) startet med en rask frokost på campingplassen før vi tok turen ut. Først måtte Marie og André innom I-site for å booke ferje til Sørøya, samt hostel i Nelson. Damen på kontoret må være den mest hyggelig og entusiastiske personen vi har møtt så langt på turen. Men dette skulle vise seg å være standarden i Martinborough. Etterpå leide vi nemlig sykler av en minst like blid og trivelig person. Vi var endelig klar for vintur.

Martinborough er et lite vinområdet som kun står for 2 % av den totale produksjonen i New Zealand, men vinen for området er kjent for å være av den ypperste kvalitet. Alle vingårdene omkranser sentrum av byen og det er derfor greiest å ta seg rundt på sykkel. Været var strålende og det var derfor en fornøyelse å tråkke avgårde.

Vi startet på Palliser. Her var det en eldre herremann som gav oss en rask innføring i vinproduksjon og de ulike typene som blir produsert i Martinborough. Vi smakte så på 5 ulike typer. De fleste var gode, men det var uenighet innad i reisefølget om hvilke som var best.

Vi er klare med sykler og vinkart!
Området er godt merket
Alle henger på, enn så lenge!

Neste stopp var Martinborough Vineyard. Igjen var det mange nydelige viner, men reisefølget var enig om at de likte flere hos Palliser.

Martinborough Wineyard
Noen takler vin bedre enn andre...
På vei til neste gård
De to første vi besøkte var begge blant de første som etablerte seg i området. Det var derfor artig å prøve en relativt nyetablert en som nummer tre. Valget falt på Poppies, da disse også hadde matservering. Det var lang kø på matserveringen så vi kastet oss likeså greit på en ny vin-smaking. Også her var det mange gode typer, men reisefølget begynte nå nærme seg stadiet der alt smaker godt.
Poppies
I påvente av bod på Poppies dro vi videre til en ny vingård, men her rakk vi ngen smaking (heldigvis, da vi allerede hadde fått i oss en god del vin på nesten tom mage) før bordet plutselig var ledig.

Te Kairanga
Tilbake på Poppies fikk vi servert et nydelig tapas-fat med masse godt. Dette gikk ned akkompagnert med hver enkelt sin favorittvin fra denne vingården. Her fikk vi også tips om plass å spise middag. Klokken var nå blitt 16:00 og de fleste vingårdene var nå stengt. Tiden hadde gått veldig fort. Etter å ha levert syklene tok vi oss en rask hvil før vi igjen tok turen ut.

Poppies
En deilig tapastallerken på deling
Det var utrolig godt!

Vi dro på Micro Wine bar, som de ansatte på Poppies hadde anbefalt, og hadde småretter. Maten var nydelig og både ansatte og gjester var veldig trivelige. Fornøyde og mette gikk vi så til seng.