tirsdag 1. desember 2015

Coromandel del 1

Lørdag 26. sept var det tid for roadtrip. Etter en rask frokost på hotellet dro Marie og André ut for å hente bilen på Europcar. Litt over åtte rullet vi ut i Aucklands gater, med stive armer (tross alt seks år siden vi praktiserte venstre-kjøring).  Etter en del feilkjøring fikk vi plukket opp Heidi på hotellet og kunne sette kurs mot Coromandel.

Vi stoppet etter hvert og tok en kaffe i Thames før vi tok fatt på kysten til Coromandel town. Dette var en utrolig flott kjøretur der vi gjentatte ganger måtte stoppe for å nyte utsikten. Enkelte stopp skyldes riktignok bilsyke hos den eldste i reisefølget.

Tre blidfiser!
Eventyrlig utsikt
Eventyrlig utsikt!
Noen som er veldig fornøyd med at mamma er med!
Vi fant et hus fra mumidalen!
Til og med veien ser eventyrlig ut!
Flotte strender langes hele veien
Like før Coromandel town dro vi inn på en grusvei for å oppsøke en foss som Marie og André hadde besøk på sitt forrige besøk i NZ. På veien stoppet vi på en grisefarm der vi kom i kontakt med en meget hyggelig bonde, som selvfølgelig gikk barbeint (i grisemøkken!), sånt du bare ser blant kiwier. Her var det også mulighet for å kose med små grisunger. Som vi ikke hadde nok av dem i bilen allerede. Etter MYE frustrasjon og leting fant vi omsider fossen og hele reisefølget benyttet derfor muligheten til å få seg en forfriskende og avkjørende dukkert. Bade- og temperaturspesialist Heidi anslo temperaturen til å være rundt 12. Vi var de eneste som badet for å si det slik, og det stod en gjeng med asiatiske jenter som lo og pekte.

Mer flott utsikt
Og en raring!

Flott utsikt over havet
Grisefarm
Vi måtte selvsagt holde de
Liten søt grisunge
Endelig fant vi frem til fossen!
Tilbake på veien satte vi kursen mot Coromandel town. På plass tok vi inn på Tui Lodge. Dette var Heidis første møte med en backpacker – ever. Her fikk vi også hilse på både bikkjer, sauer og lam og det var datteren i huset på 4 år som guide. Lunsj/middag ble inntatt på Monteith’s – en veldig old fashion pub i landsbyen sentrum. André og Heidi delte en pizza, mens Marie prøvde seg på Quesedilla. Mette og fornøyde gikk vi til innkjøp av frokost på den lokale 4-square-en og litt alkohol på Liquor-land. På vei tilbake til hostellet nøyt vi en fantastisk solnedgang.