fredag 2. oktober 2015

Lima

På kvelden mandag 17.08 ankom vi Lima og Peru. Byen har 10 millioner innbyggere og flyplassen ligger veldig sentralt, så det var et mektig skue når vi gikk inn for landing. Etter en del venting i forbindelse med scanning av bagasje etc. kom vi oss omsider avgårde til hotellet. Resepsjonisten lurte på om vi hadde en plan for oppholdet. Vi sa at vi hadde noen ideer, men at ingenting var bestilt utenom Inka-trial og besøk i Amazonas. Vedkommende sa at vi kunne ta en prat med hotellets reiseagent etter frokost påfølgende dag. Vi tok imot tilbudet og kom oss på rommet. Klokken var nå blitt 22:00 og vi var trøtte etter reisingen.

Utsikt fra hotelrommet
Dagen etter startet med en god frokost. Da vi var ferdig kom en dame i 50-årene bort til oss. Hun het Pocha Cruz og var reiseagenten som resepsjonisten hadde nevnt dagen før. Hun forstod tidlig at vi ikke var helt oppdatert på alt Peru kunne by på. I løpet av 15 min hadde hun satt opp en reiseplan som inneholdt alle severdighetene vi hadde tid til før vi skulle starte på Inka trail. I utgangspunktet foreslo hun at en av stoppene skulle være i Nazca hvor vi skulle ta et minifly (kun 5 pers) for å fly over fjellene og se ulike formasjoner, men dette takken Marie pent nei til. Tanken på et så lite fly fikk hårene til å reise seg, og Marie var derfor særdeles glad når fru Cruze foreslo å bytte dette ut med en overnatting på Lake Titicaca. Ruten tok for øvrig også høyde for at vi skulle få minimale problemer med høydesyke. Prisen var helt grei og vi synes det var litt greit, for en gang skyld, å slippe all planleggingen. Fru Cruz satt så i gang med planleggingen mens vi tok en tur rundt i byen.

Det historiske senteret i byen
Først var vi å så på det historiske senteret i byen. Deretter gikk vi litt i handlegatene før vi endte på San Martin Square. André fikk kjøpt seg noen ny solbriller og Marie fikk kjøpt nesespray (noe som hadde vært dypt savnet). Den delen av byen vi var i var fin, men som de andre store byene i sør- og mellom Amerika er det det ganske forurenset. Årsaken er mange gamle biler, samt at all transport er på bakken (dvs. lite t-bane, tog etc.)  Dagen gikk etter hvert mot slutten og reisefølget gjorde seg klar til avreise dagen etter. Fru Cruz hadde fortalt oss tidligere på dagen at hun skulle hente oss 08:30 dagen etter.

Et veldig lite heldig bilde av oss!

Marie måtte ta et vemodig farvel med favoritt-shortsen før vi reiste videre!
Litt forsinket var hun på plass, det hadde vært litt problemer med en av hotellbestillingene, men det hadde ordnet seg. Hun fortalte at all transport (inkl. taxi), overnatting og aktiviteter var betalt på forhånd og at det skulle stå en guide å vente på oss i alle byene vi skulle til. Hun tok oss så i taxi til busstasjonen. På veien fikk vi litt tips og advarsler for turen. En klem senere satt vi begge på bussen som skulle ta oss til første stoppested: Ica (ikke matkjeden).

Klare for å reise med Exploring Peru og Fru Cruz sitt opplegg!
Vi fikk til og med reiseveske, noe Marie var storfornøyd med :)