onsdag 22. juli 2015

Antigua

Dagen etter vi var i Semuc Champey gikk ferden videre til Antigua (13 juli). Vi var litt smånervøse for bussturen, siden vi hadde en så forferdelig opplevelse sist gang. Avreise fra Utopia var kl 07.00, og denne gang var vi så mange at vi måtte stå bakpå lasteplanet den milen det er ned til Lanquin. Veien var både humpete og bratt, så vi fikk testet styrken i armene (Marie ble faktisk støl av den lille turen!). Nok en gang fikk Guatemala vist at de ikke er det mest effektive landet, og det ble mye kjøring frem og tilbake med bussen, for å plukke opp folk både her og der. Men det positive var at det denne gang var en litt større «buss» som hentet oss, hvor også setene var komfortable. Det hele viste seg å bli en fin og behagelig tur, og vi kom frem til Antigua nokså på tiden (kun 30 min forsinket, og for Guatemala er det det beste en kan håpe på!) Det skulle ikke mer til før vi begge var godt fornøyde med Guatemala igjen, og ikke lengre hadde hjemlengsel.

Antigua by!
Vi har det gøy på tur!
I Antigua ble vi tipset om hostellet «Big Foot» av Rebekka fra Sveits som vi møtte på Utopia (de tok samme buss som oss tilbake til Antigua) og hun var til og med så snill at hun viste oss veien bort dit (hun bor for øyeblikket i Antigua og var godt kjent der). Hun fortalte også at kokken der var fra Sveits og lagde byens beste pizza (dette fikk vi senere bekreftet, men Andre falt mest for tacoen når det var Mexican Night og snakket om den i dagevis! Han lengter nok litt etter fredagstacoen!) Dette hostellet viste seg å være fulltreff for vår del, til tross for at det var et litt «party» hostel (noe Andre insisterer på at vi er for gamle til). Denne gangen endte vi opp på en 5-mannsdorm, noe som viste seg å være veldig hyggelig og sosialt, hvor vi i løpet av oppholdet både hadde besøk av to fra Canada, to fra Australia, en danske, en fra USA og en fra Brasil.

Vår dorm!

Mexican Night; Taco & Quesedilla

Første dagen i Antigua (14. juli) gikk til å bare rusle litt rundt i byen, gå på utkikkspunkt for å se på de fine vulkanene som omringer byen, og bare slappe av. Det er en fin by med mye brostein og fargerike hus. Etter en 8-timers busstur var vi litt trøtte, så dette var perfekt tidsfordriv denne dagen.

Dagen etter hadde vi bestemt oss for å prøve oss på en av vulkanene (15. juli). Etter å ha hørt mange skrekkhistorier fra en av de større vulkanene (en to-dagers tur med overnatting i telt, og en veeeeldg lang og krevende stigning, til og med erfarne hikere sleit med denne turen) falt valget veldig lett på en av de mindre vulkanene, Pacaya (2552m), som bare er en halvdagstur. Kl 08.00 var vi klare ved foten av vulkanen og satte i gang for å bestige vulkanen sammen med gruppen vår. Vi var tydeligvis kommet med i den late gruppen, for over halvparten av gruppen vår valgte å ta hest opp (?!?). Dette syns vi var helt meningsløst, da hele poenget med turen var å få en treningsøkt. Så vi satte ut foran gruppen vår for å slippe alt maset om de hestene, og ikke minst for å slippe å ha hestene pustende i nakken vår. Guiden syns vi var veldig spreke, men sannheten var vel egentlig at resten av gruppen veldig late… Turen viste seg å ikke være så alt for hard for to fjellgeiter av noen nordmenn, litt verre var det for hun fra USA, som antageligvis aldri har besteget et fjell før, som måtte overgi seg til hesten 1/3 inn i turen. Men vi fikk litt trening, og belønningen for slitet var en helt fantastisk utsikt!

Vulkanen hadde et utbrudd i 2014, og du ser rester av lava bak oss!

Lavaen er fortsatt varm nok til å grille marshmellows!

Du ser vulkanene Acatenango og Fuego i bakgrunnen.
Fuego er aktiv og har daglige utbrudd (du kan skimte røyken på bildet)

Vi var tilbake fra turen allerede rundt kl 13, og fikk tatt oss litt lunsj på en kafè med takterrasse med utsikt over vulkanene. Ettersom Andre har bikket 30 måtte vi etterpå tilbake til hostellet for å slappe litt av før vi gjorde noe mer. Men det begynnte da å regne, og vi tilbrakte derfor resten av dagen på hostellet.

Litt av den fantastiske utsikten!