fredag 10. juli 2015

Flores og Tikal

Tirsdag 7. juli gikk turen videre fra Belize til Guatemala. Vi tok først båt fra Caye Caulker inn til Belize City og deretter buss til Flores. Etter 5 timer på utslitte seter, samt deler av turen på grusvei, var gleden stor da vi ankom Flores på ettermiddagen. De tre neste nettene ble tilbrakt på Los Amigos Youth Hostel (Andre er fortsatt overbevist om at han er ung til sinns – reiseleder er av en annen oppfatning). Bra rom, mat og folk gjorde dette oppholdet til en veldig bra opplevelse.
Hostel Los Amigos
Resten av reisedagen ble benyttet til rask sightseeing i byen og litt forberedelser til neste dag. Onsdagen startet kl. 03:00 om natten med busstur til Tikal. Årsaken til den tidlig starten var vårt ønske om få med oss soloppgangen på toppen av tempelet i denne Maya-byen som hadde sin storhetstid mellom år 200-800.

Funfact:
Mens vi gikk innover jungelen i totalt mørke, for å finne første tempel som vi skulle se "soloppgangen" fra hørte vi plutselig et dyrebrøl i det fjerne, men det kom stadig nærmere og nærmere. Vi ble litt nervøse i starten, spesielt siden guiden sa "run for you're life", men da han lo etterpå forstod vi at dette ikke var noe farlig. Det viste seg å være Brølaper (Howler Monkey)! Men lyden de lagde hørtes absolutt ikke ut som en ape. Guiden fortalte oss at de brukte brølene fra apene som lydeffekt i filmen Jurassic Park, det sier vel noe om hva brølene hørtes ut som!

Mens vi venter på soloppgangen...
...og vi venter fremdeles!
Videre var det sightseeing blant de imponerende ruinene før vi avsluttet besøket med lunsj.
Trapper var Mayane gode på!
En av x-antall pyramider.
På vei tilbake til hotellet medførte veiarbeid til at vi tok bakveien tilbake til Flores. Selv etter 45 min over «skaugen» på grusvei (selvfølgelig) og i en kassevogn som tydeligvis sang på siste verset, ble Andre ikke bilsyk. Så vi erklærer han midlertidig kurert J Siden vi likte hostellet såpass godt, booket vi likeså godt en ekstra natt slik at vi fikk en ekstra dag her. Denne dagen gikk til planlegging av ruten videre, avslapping og klesvask. Dette var også første gang i løpet av turen vi opplevde regn! Det varte ikke så lenge, men det var veldig mye vann som klarte å komme ned på kort tid.

Selvsagt en selfie fremfor den mest kjente bygningen