tirsdag 7. juli 2015

Caye Caulker

Å komme i land på Caye Caulker etter enn lang reise, og ikke minst et langt årsoppgjør, var helt fantastisk. Her går alt på lavgir, og alle tar livet med ro. Vi hadde bestemt oss for å ta dette som «ferien» vår, for å slappe av og bare roe litt ned før det hele braker løs. Det viste seg å være den perfekte destinasjon for dette formålet. Vi hadde på forhånd booket tre netter i en hytte som heter Canuck Cottage, og drives av Sally og Scott, ett ektepar fra Canada og USA. Hytten hadde alt vi trengte for et perfekt og avslappende opphold, inkludert en fin veranda med to hengekøyer (som har blitt veldig flittig brukt), wifi og sykler til disposisjon.

Første dagen vi ankom var vi ikke sene med å ta ut hengekøyene, og vi ble liggende der en stund før vi kom oss på syklene for å utforske øya. Øya er nokså liten og det tar ikke lange tiden å sykle til enden, såkalt «the split» ettersom øya en gang ble delt på midten her. Det er for øyeblikket «lobster season» så vi fikk smake på frityrstekt hommer. Reisen hadde tatt på, og vi tok kveld kl 20.00 (!!).

Dag nr to fikk en tidlig start, naturlig nok ettersom vi la oss så tidlig. Innen kl 10 hadde vi både spist frokost, gått en tur langs stranden, syklet tur og badet, før vi la oss i hengekøyene. Senere fikk vi ordnet bussbilletter til Flores om noen dager, og etter tips spist lunsj på «Happy Lobster» (ironisk nok spiste vi nachos). Det så lenge ut til at det kom til å regne, men ingen regn kom.

Vi er midt i regnsesongen, så det kan fort komme en regnbøye eller to, men vi har heldigvis ikke sett noe til dette regnet under oppholdet vårt. Det har vært litt overskyet noen av dagene, men dette har bare vært deilig, for det er nokså varmt. Vi føler vi har svettet kontinuerlig i 3 dager. Vi innså raskt at vi antageligvis kommer alltid til å lukte litt vondt og ha «bad hair day» alle disse 6 månedene dessverre. Vi håper bare at kroppen blir litt av klimatisert etter hvert, for Marie blir sprø av å være så svett og klam hele tiden.

Siste dag ble også benyttet til avslapping i hengekøyene, og selvsagt ble det noen sykkelturer og bading også (og vi fikk testa GoPro kameraet for første gang). Rundt hytta vår har det også vært et yrende dyreliv, og vi har hatt besøk av mange (stoooore) øgler og kolibrier f.eks, og ellers mye bugs.

Syklene har vært gull verdt under oppholdet, for det blir VARMT om du skal gå lengre enn 10 meter. Vi avsluttet dagen med en sjømatmiddag på restauranten «Habaneros» som er en av øyast mer eksklusive restauranter. Likevel syns vi maten bare var «helt grei».

Da gjenstår bare pakking, litt soving, en båttur og en lengre busstur før vi ankommer neste destinasjon!