mandag 21. september 2015

Galapagos - dag 2: San Cristobal

Dagen startet tidlig med frokost kl 07.00. Noe vel tidlig syntes vi, for de store bølgene hadde holdt oss våken deler av natten (spesielt Marie som lå i øverste køye, og var redd for å trille utenfor kanten), men når bjellen ringte var det bare å komme seg ned til frokost. Rundt kl 08.00 gikk ferden til Punta Pitt transportert med båtens to «dinghy» (gummibåt med påhengsmotor også kalt ribb). De alle fleste Galapagos-øyene er vulkaner, og på dagens tur gikk vi inni krateret på en tidligere vulkan. Når vi ankom lå sjøløvene og koste seg på stranden, og det ble selvsagt tatt en del bilder. Det var en fin tur opp i krateret og tvers over øyen. Vi så både San Cristobal Mockingbirds, San Cristobal lava Lizzards, Muyuyo (plante), Red Footed boobie, Blue Footed boobie og Galapagos Nolana (plante). Vi tok oss god tid mens vi gikk, og stoppet for å ta bilder hele veien, både av landskapet og av dyrene. Mens vi står og hører på guiden fortelle om den lille søte Blue footed boobie babyen, kommer det en San Cristobal Mockingbird og lander rett i hode på en av guttene i gruppen. Der begynner den å grave i håret hans, nesten som om han prøver å se om det var skikket til å være rede. Du kan tro det var et morsomt syn! (som selvfølgelig ble foreviget med kamera). Tilbake på stranden kunne vi bade om vi ville, og Andre tok seg et bad, men Marie ville vente med badingen til snorklingen senere.

Sjøløver!
En liten sjøløve som koser seg i vannet
Det er ikke mangel på sjøløvene!
Krateret vi skulle gå i, vakkert!
Galapagos!
Andre likte sjøløvene veldig godt
Midt i krateret
Poser med bluefooted boobies
San Cristobal lava lizzard
Vulkanøy
Redfooted boobies; mor, far og baby!
En liten red footed boobie-baby
Lille boobie er trøtt!
En ekkel skapning vi gikk forbi
Galapagos 2015!
En Pelikan
Et blinkskudd Marie tok av Aly
Tilbake på båten var det tid for å kjøre videre til et annet sted på øyen. Overfarten ville ta ca 2,5 timer, noe som både gav oss tid til å slappe litt av og spise lunsj. Maten var overaskende bra med tanke på at vi var på en båt hvor kjøkkenet ikke var all verdens stort, men pga. den konstante vuggingen ble som regel porsjonene små for vår del.

Neste stopp var Cerro Brujo, en helt fantastisk nydelig strand. Her fikk vi fritid til å gå tur og/eller bade. Vi gikk først en tur langs stranden til vi kom til endes, og tok mange flotte bilder på veien. Sanden, lyset og fargen på sjøen gav fantastisk fine bilder. Samtidig så vi ut til en veldig kul «holme» om en kan kalle den det, eller store steiner, Leon Domide, hvor vi skulle snorkle senere. Denne måtte selvsagt med på bildene! Vi fikk begge tatt oss en svømme tur før vi gikk om bord på båten, stranden og vannet var for flott til å la være. Litt kjølig, som vanlig, men likevel helt akseptabelt synes vi (rundt 21 grader), selv om flere av deltakerne mente det var ALT for kaldt.

Her ser vi Leon Domide i det fjerne!
Fantastisk flott strand med nydelige farger (nesten som Åkrasand!)
Vi to!
Andre er flinkere på hoppebilder enn Marie...
Marie er i det minste i luften!
DER ut skal vi å snorkle etterpå!
Etter en kort kjøretur satt vi oss igjen i dinghy’ene og kjørte ut til Leon Dormide. På veien ut tok vi en liten omvei slik at vi fikk sett litt av dyrelivet langs kysten, pluss kjørt gjennom noen grotter, slik at vi fikk tatt litt fine bilder. Vel ute på Leon Dormide var det å plaske uti vannet. Det var ikke bare bare med denne snorkelturen, for det var faktisk 60 meter ned til bunn, så du så bare ned i det svarte når du snorklet, noe som kunne være litt skummelt, med tanke på at vi hadde blitt opplyst om at her kunne vi kanskje se hai! Og hai så vi! Ikke hadde vi vært uti så lenge heller når den kom. Og vi skal ærlig innrømme at det var litt ekkelt når du så den svømme der under deg. Den vi så var vel og merke ikke fullvoksen, men likevel rundt 1,5 meter! Vi liker å tro at den var vegetarianer (det fantes noen av dem rundt der). Marie prøvde å få den på film, men når hun syns det så ut som den snudde for å komme etter henne ble filmen fort avsluttet. Videre på snorkleturen fikk vi også sett skilpadder og mange tropiske fisker. Det var en fin snorkletur, men etter å ha sett hai 2-3 ganger var det skikkelig deilig å komme om bord i båten også.

Her skulle vi snorkle, på 60 m dyp!
Det var bare å sette i gang!
Vi så en skilpadde
Ferdige for dagen
Vel om bord på Estrella stod igjen et smilende mannskap klare til å ta oss imot med litt snacks, empanadas! En spesialitet her nede. Noe som passet fint ettersom det var en stund siden lunsj og det fortsatt var en liten stund til middag. Igjen var det briefing om hva morgendagen ville bringe kl 18.30 og middag kl 19.00. Normalt ville vi gått i seg etter middag (JA, du blir faktisk veldig trøtt av disse fullstappa dagene!!), men siden vi fikk mulighet til å ta turen inn på fastlandet til Puerto Baquerizo Moreno (byen på øya San Cristobal hvor vi kom med fly) gjorde vi selvsagt det. Det var ikke lange turen vi fikk (det var heller ikke store «byen»), men vi fikk kjøpt inn litt nødproviant, samt en suvenir-t-skjorte og hver vår is. Når vi ruslet tilbake til båten som skulle hente oss, ble vi møtt av et utrolig artig syn. En sjøløve hadde funnet veien til en av benkene som var plassert rundt i byen, og lagt seg til å sove oppå den! Han syntes vel steinene nede ved sjøen var for ukomfortable. Noen ting ser du kun på Galapagos! Vel tilbake på båten var det rett i seng.

Ligger og chiller'n her jeg!