søndag 17. januar 2016

Brisbane

Dagen etter ankomst (20. okt) skulle vi utforske Brisbane. Vi orket ikke å begynne å styre med bil inni sentrum igjen, så vi tok bena fatt! Det var en fin og varm dag, så Andre sørget for å få sauset seg inn i rikelig med solkrem. Vi trasket inn mot sentrum og støtte etter hver på et område med noen flere museum. Dette hadde Andre lyst til å gå på, så Marie diltet litt motvillig etter. Første museum var Modern Art, men ettersom de holdt på å sette opp ny utstilling var det ikke store greiene å se der. Derfor gikk vi tvers over gata på Art Museum hvor det var mye mer å se på.
Vår i Australia

Etter å slått ihel noen timer her gikk vi tur videre langs elven som går gjennom sentrum. Brisbane var egentlig en veldig fin by! Det var også et fint badested midt i byen, slik vi har sett flere steder i Australia, hvor de har laget offentlig badebasseng, men vi hadde selvsagt ikke gjort research og hadde derfor ikke med badetøy! Men vi fant en hyggelig tacoplass i nærheten hvor vi fikk lunsj, 3 tacos for $10! Etter lunsj fortsatte vi med å ta en rundtur i byen, og fikk derfor en god og lang gåtur, samtidig som vi fikk sett mye av turen.

I utgangspunktet hadde vi tenkt å reise videre dagen etter (21. okt) slik at vi bare hadde 2 netter i Brisbane. Men ettersom vi hadde en gratis overnatting via Hotels.com bestemte vi oss for å benytte denne og vi tok inn på The Point Hotel som ligger ute på Kangaroo Point (på andre siden av byen i forhold til hostellet «The Aussie way»). Planen var å kjøre bort etter utsjekk av hostellet og legge fra oss tingene for så å ta turen ut. Det endte altså ikke slik. Vi ankom «the Point Hotel» litt over kl. 10 og var heldige å allerede da få tildelt rom. Og det i 10. etg med DEN utsikten! Det var så utrolig deilig å bo en så fin plass etter så mange netter på hosteller, samtidig som vi så langt hadde holdt nokså høyt reisetempo, bestemte vi oss for å gjøre det meste ut av det og ta en avslappningsdag! Det resulterte i 24 timer på hotellet. Vi tok rett og slett hotell-dagen! Og gud så deilig det var! De hadde også treningsrom, så vi fikk tatt oss en times treningsøkt. Og internetten var fantastisk bra, så Marie laste opp innlegg på innlegg på bloggen. Bildene som normalt sett tar så lang tid å laste opp, gikk i superfart! Lunsjen ble spist på gulvet ut ifra kjølebaggen og middagen var room-service. Det var 24 helt fantastiske timer og vi kjente vi begge hadde godt av å koble helt ut! Det er slitsomt å være på reisefot!
Utsikten kommer ikke så godt frem her, men den var fin!